Friday 10 August 2012

RAYER!!!! eh Puase tak habis lagi....

Pertama kalinya...SELAMAT BERPUASA kepada semua rakan - rakan semuslimin dan muslimat...

       haa.. puasa sudah masuk ke fasa yang keTIGA..tapi aku masihg je pelik dgn kaum ni..tapi SEGELINTIR jelah.. Bila aku tanya diorang puasa ke tak..dorang ckp dorang puasa,..tapi mereka tak menunaikan ibadah yang keDUA dlm rukun islam..Puasa nie rukun yang ke EMPAT tau...iesh3..

      okey..lantak la korang..hahahaha.. meh kita cerita pasal RAYA plak.. seronokkan bila dengar raya nak dtg (walaupon sebenarnya kita patut berSEDIH sebab bulan bergandanya amalan kita sudah hampir tamat)..

Topik Pertama

   KUIH RAYA
tart nenas
     Selalunya kuarge aku beli je raya- raya sekarang.. masa ni teringat sangat waktu kecik2.. tolong mak kat dapur buat kuih.. padahal bukannya tolong sangat.. menyibuk je lebih.. tapi mak tak marah pun.. dia bagi je anak2 dia merasa kuih dia tu..asalkan masih ada untuk beraya.. TAT nenas la yang mak selalu buat.. Abang aku pantang sikit nmpk tat nenas nie.. faveret kuih tuh..bg aku kuih sama je.. aku takde faveret2 sangat..tapi sekarang diatas keUZURan mama aku..kita orang buat kuih TUNJUK je.. beli siap2..
      
    MERCUN
Mercun Papan
      raya mana takde bunyi mercun berkumandang kan? mustahil takde..tapi sekarang aku dah besar..tak main dah mercun ni.. tapi aku ade sejarah dgn mercun dan bunga api...korang ingat tau bunga api yang warna merah tuh? kiterong suka patah2 kan bunga api tuh pastu bakar.. suka tengok pergerakkan bunga api tuh.. tetibe je salah sorang dari kami nak bergurau dan baling bunga api tuh ke arah aku dan tup..masuk dlm baju.. mau tak nyeriit ..panas kot.. tapi masa kecik la.. masa comel2..haha..


   Persalinan Beraya..

     Haaa..jangan nak tipu kalau korang nak ckp 5tahun berturut2 korang pakai baju yang same..koranng jgn nak mebongak ngan aku.. Tahun ni baju melayu aku guna yang lame jer..cuma baju2 beraya ke rumah kawan je yang ingin aku belikan.. setelah membuat survey di dlm kuantan nie aku elah berfikir untuk membeli sebuah snapbacks hat, sehelai baju berwarna kuning, sehelai seluar jean hitam yang baru, spek mata yang baru..  korang plak ape plan persalinan raya korang? selalu mak yang belikan sekarang dah besar kita plak yang belikan..(maksud aku kite pilih..duet, duet dorang lagi..hahahaha)
sunglasses
snapbacks hat.


No comments:

Post a Comment